Czym zachęcić klienta do odwiedzenia sklepu – materiały POS

Data publikacji: 22 gru 2021

Prowadzisz sklep, oferujesz naprawdę świetnej jakości produkty w rozsądnych cenach, a klienci przechodzą obok niego nawet nie przystanąwszy. Czasem tylko ktoś zaglądnie przez witrynę do środka, zaraz jednak tracąc zainteresowanie. Jakie mogą być przyczyny takiej sytuacji? Dlaczego klienci nie wchodzą do Twojego sklepu? Co możesz zrobić aby ich zachęcić do wejścia? I co mają z tym wspólnego materiały POS?

Czym są materiały POS?

Materiały POS (point of sale) to każdego rodzaju reklama skierowana do klienta detalicznego, którą sprzedawca umieszcza w miejscu sprzedaży lub w jego pobliżu. Ten rodzaj materiałów reklamowych jest rodzajem strategii below the line oznaczającej promowanie produktów lub usług poza środkami masowego przekazu. Nie obejmuje więc materiałów zamieszczanych w prasie, telewizji, radio czy internecie.

Celem stosowania tych materiałów jest oczywiście wywarcie wpływu na decyzje zakupowe potencjalnego klienta służącego zwiększaniu sprzedaży produktów lub usług w danym sklepie lub innym punkcie dystrybucji. Prowadzone dotychczas badania marketingowe jasno wskazują na skuteczność stosowania tego rodzaju materiałów reklamowych.

Rodzaje materiałów POS

Materiały POS z powodzeniem stosowane mogą być zarówno w sklepach wielkopowierzchniowych, jak i w niewielkiej przestrzeni. Wykonane mogą być z różnego rodzaju materiałów – przezroczystego tworzywa sztucznego, kartonu, papieru, drewna czy metalu. Ich forma zależy od ich przeznaczenia oraz tego, jaki produkt mają reklamować. Istnieje kilka kryteriów podziału materiałów POS. My wymienimy najpopularniejsze przykłady materiałów:

  • wobbler – to reklama umieszczona na wąskim pasku z tworzywa sztucznego przyklejonego do półki z produktami lub w pobliżu kasy. Duża kolorowa plakietka zwraca uwagę i skutecznie zachęca do zakupu;
  • potykacze – stojaki wykonane z tworzyw sztucznych mające postać koziołków. Zwykle zainstalowana jest w nich rama z przezroczystą pleksi, do której wsuwa się plakat reklamujący konkretny produkt;
  • naklejki podłogowe – to materiały promocyjne naklejane na podłogę sklepu;
  • stopper – inaczej shelf stopery to reklama umieszczona prostopadle do półki z towarem;
  • standy – to stojaki na ladę;
  • kosze zasypowe – nadrukowane pojemniki ze sztywnej tektury, w których umieszczane są luzem większe ilości produktów;
  • dyspensery (counter card) – stojaki do ekspozycji materiałów o charakterze reklamowym;
  • displaye – regały albo stojaki służące do prezentacji produktu lub materiałów reklamowych.

Jak widać, różne rodzaje materiałów POS mają różnorodne przeznaczenie i zastosowanie. Możemy je podzielić na wiszące, materiały na podłogę czy na półki. Rodzaj wybranego materiału i jego wygląd zależą od charakteru marki i rodzaju prezentowanych produktów.

Czy warto zainwestować w materiały POS?

Ustawione czy zawieszone w przestrzeni handlowej, czyli w miejscu dokonywania zakupów, materiały wspierające sprzedaż mają ogromne znaczenie dla poprawy wskaźników sprzedaży. Po pierwsze, pozwalają zwrócić uwagę klienta na sklep oraz znajdujący się w nim dany produkt lub usługę, które chcemy wypromować. A to już połowa sukcesu.

Poza tym materiały POS, na przykład te umieszczone przy kasie, pozwalają klientowi przypomnieć sobie, że czegoś jeszcze potrzebuje lub skłaniają go do dokonania zakupu całkiem spontanicznego, pod wpływem impulsu.

Zalety

Do największych zalet materiałów POS zaliczyć należy na pewno znacznie lepsze wyniki sprzedaży osiągane po ich zainstalowaniu. Poza tym są stosunkowo łatwo dostępne (oczywiście materiały powinny być personalizowane, a taka opcja dostępna jest na indywidualne zamówienie). Łatwo trafiają także do dużej liczby odbiorców, a ich ceny są znacznie niższe niż w przypadku kampanii reklamowych w mediach.

banner reklamowy

Wady

Za pomocą materiałów POS można doskonale wypromować punkt sprzedaży lub konkretny produkt, ale należy pamiętać, że ich zastosowanie w zbyt dużym zagęszczeniu może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Materiały reklamowe należy więc stosować z umiarem, aby nie przytłoczyć nimi przestrzeni i samych produktów.

Czym jeszcze skłonić klienta do wejścia do sklepu?

Różnego rodzaju ulotki, kasetony, naklejki to tylko niektóre przykłady materiałów POS, w które warto zainwestować. A jak jeszcze możemy zachęcić potencjalnych klientów do wejścia do naszego sklepu? Czy jest jeszcze coś, co możemy zrobić? Okazuje się, że tak.

Wygląd ekspozycji – wiele rzeczy w jednym miejscu

Ekspozycja czy witryna sklepu jest doskonałym miejscem dla materiałów POS, ale nie tylko dla nich. Z założenia ma ona przykuwać wzrok, budować w kliencie potrzebę posiadania konkretnego przedmiotu czy skorzystania z jakiejś usługi. Dlatego też jej wygląd i to, co się na niej znajduje, ma ogromne znaczenie.

Jeśli więc prowadzisz na przykład sklepik z naturalnymi kosmetykami własnego wyrobu, to na ekspozycji umieść nie tylko piękne kolorowe mydła, ale też kremy, maseczki i szampony, niekoniecznie z tej samej linii kolorystycznej i zapachowej. To znacznie zwiększy szanse, że przechodząca obok witryny osoba przypomni sobie, że czegoś w jej łazience zabrakło albo po prostu zapragnie mieć jakiś określony produkt.

Atrakcyjne promocje i rabaty

Bardzo silnie przyciągają klienta regularnie wprowadzane promocje, rabaty czy sezonowe obniżki cen. Aby jednak klient mógł w ogóle zobaczyć, że taka akcja została zorganizowana, należy informację o niej w swoim sklepie zamieścić – znów więc wracamy do tematu materiałów POS (point of sale), które są najlepszym nośnikiem takich nowości.

Wystarczy tylko stworzyć odpowiednie materiały w atrakcyjnej, przyciągającej wzrok szacie graficznej – w drzwiach do sklepu postawić potykacz, pod sufitami zawiesić kilka hangerów lub ozdobić topperem górną część półki, na której stoją produkty objęte promocją.

Nastrój w sklepie

Zastosowanie materiałów POS i doskonałe eksponowanie produktów to jedno, ale warto jeszcze zadbać o właściwy nastrój w swoim sklepie – specjaliści od marketingu wiedzą o tym doskonale. Zachęcająco na klientów działają też czynniki bezpośrednio wpływające na ich nastrój – muzyka, oświetlenie i zapach. Jak można je wykorzystać?

Przyjemna muzyka

Badania pokazują, że klienci chętniej wchodzą do sklepu, w którym zamiast przeraźliwej ciszy, płynie muzyka. Częściej nawiązują także interakcje ze sprzedawcami, a równocześnie rzadziej odczuwają subiektywną, lecz także nieprzyjemną presję, aby coś kupić. Ważne jednak jest to, aby muzyka nie była zbyt głośna i zbyt agresywna.

Oświetlenie

Dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu oświetlenia możemy skutecznie wyeksponować te produkty, które są dla klienta najkorzystniejszą cenowo opcją lub po prostu te, które najlepiej wpisują się w określone okoliczności. W okresie przedświątecznym na przykład warto ustawić oświetlenie punktowe na te elementy oferty, które bezpośrednio związane są ze świętami.

Stosowane w sklepach wielkopowierzchniowych oświetlenie jest bardzo wyraziste i chłodne. Ma ono wprawdzie pewne walory, ale nie buduje komfortowego nastroju. Należy więc starannie zaplanować rozmieszczenie, intensywność i barwę stosowanego w sklepie oświetlenia.

Zapach

Zmysł powonienia jest kolejnym ważnym regulatorem nastroju – może przywoływać przyjemne wspomnienia i skojarzenia, pobudzać apetyt i działać na wyobraźnię. Wiedzą o tym właściciele kin, piekarni, drogerii a nawet sklepów z meblami i wyposażeniem domu. Panujący w ich punktach sprzedaży zapach ma ściśle określone zadanie – skłonić klienta do wejścia i dokonania zakupu.

Pamiętać należy jednak, że zapach w sklepie powinien być nie tylko spójny z jego asortymentem, ale także delikatny i dyskretny – ma stanowić jedynie tło dla oferowanych produktów.

Podsumowanie

Materiały POS to materiały przeznaczone do wyeksponowania produktów czy usług oferowanych przez punkt sprzedaży lub poinformowania klientów o aktualnych akcjach promocyjnych – i spełniają swoje zadanie naprawdę świetnie. Ale aby zachęcić klienta do wejścia do sklepu, potrzeba nieco więcej. Wszystkie opisane w tym artykule działania są dobrym uzupełnieniem dla materiałów POS i nie powinno się o nich zapominać.

Skontaktuj się z nami