Trendy w produkcji POS — na jakie materiały warto się zdecydować?

Data publikacji: 22 gru 2021

Materiały POS (Point Of Sale) zaliczane są do formy reklamy typu BTL (Below-the-line). Często możemy spotkać się również z nazewnictwem POSM, czyli Point Of Sale Marketing jak również POP, co oznacza Point Of Purchase. Czym są więc materiały POS? Jakie mają znaczenie w obiektach handlowych i miejscu sprzedaży produktów? Sprawdź koniecznie najnowsze trendy w branży POS.

Czym są materiały POS?

Materiały POS to wszystkie przedmioty i treści, które przyczyniają się do stymulowania sprzedaży produktów. Mogą nimi być zarówno meble reklamowe, stojaki, kosze, materiały wiszące jak i wiele innych elementów, które umieszczane są w miejscach, w których klienci dokonują zakupów. Taki zabieg reklamowy sprawia, że materiały POS przykuwają uwagę konsumenta i wpływają na impulsywne dokonywanie zakupów. Stosowanie materiałów POS pozwala producentowi na wyróżnienie swoich produktów albo marki na małej przestrzeni i sprawia, że klient chętniej podejmie decyzję o zakupie. Co ciekawe, takie formy promocji są znane już z czasów starożytnych.

Materiały POS możemy podzielić na twarde i miękkie. Do tych pierwszych zaliczymy m.in. regały i półki reklamowe, standy, displaye, kasetony, bilonownice oraz kosze na produkty. Miękkie materiały POS to z kolei wszystkie ulotki, plakaty, broszury i inne artykuły wykonane z miękkiego materiału.

Kolejnym podziałem materiałów POS, jest ten ze względu na umiejscowienie w obiektach handlowych. Dyspensery (stojaki do materiałów reklamowych), standy reklamowe (stojaki na ladę i makiety) i bilonownice (podkładki na wydawaną resztę) umieszczane są na ladach. Sufity w punkcie sprzedaży opatrzone są hangerami oraz flagietkami.

zakupy

Materiałów POS możemy używać również na półkach sklepowych. Tutaj najlepiej sprawdzą się

  • wobblery (materiały montowane np. na sprężynach lub plastikach),
  • shelf stopery (umieszczone w linii prostopadłej do towaru na półkach),
  • linery (listwy z informacjami dla konsumentów),
  • toppery (widoczne z oddali, mają zwrócić uwagę klientów).v

Do materiałów POS przeznaczonych do umiejscowienia na podłodze zaliczamy natomiast:

  • Display, czyli różnego rodzaju ekspozytory takie jak meble reklamowe oraz regały, które mają kluczowe znaczenie w zwiększeniu świadomości marki i w odpowiedni sposób prezentują produkty oraz materiały reklamowe.
  • Kosz zsypowy, czyli odpowiednio oznaczony kosz, w którym produkty umieszcza się luźno.
  • Naklejki podłogowe, to reklamowe naklejki na podłogi, przeważnie antypoślizgowe, które umieszczane są w okolicach lokalu.
  • Roll-up, to materiały składane, o dużej powierzchni.
  • Potykacz to nazwa reklamy wykonanej z dwóch płyt połączonych górną krawędzią (np. w kształcie litery A).
  • Infokioski są nowoczesną reklamą, która stosunkowo niedawno opanowała rynek materiałów POS. To interaktywna forma promowania produktów, w której skład wchodzi ekran oraz komputer służący do pozyskania informacji o marce lub produkcie. W infokioskach możemy np. uzyskać wskazówkę na temat tego, w której części sklepu jest zlokalizowany interesujący nas produkt.

Inne formy materiałów typu POSM to naklejki, plakaty, broszury, ulotki, tombstony (POS-y w formie brył, wykonane z tworzyw sztucznych, zawierające w środku reklamę) i niezwykle efektowne lightboxy (czyli podświetlane POS-y), które są skuteczne w zachęcaniu do zakupów.

Zalety używania i produkcji materiałów POS

Siedemdziesiąt procent decyzji o zakupie produktu podejmowanych jest impulsywnie, w punkcie sprzedaży. Skuteczność stosowania materiałów POS jest bardzo wysoka, dlatego odpowiedni przekaz może z powodzeniem zachęcić klientów do zakupów.

Materiały POS są niezwykle efektywne w promocji marki oraz oferowanych przez nią produktów. Odpowiednio stworzone POS-y przyciągną konsumentów oraz sprawią, że zostaną oni z nami na dłużej. Wykorzystanie np. podświetlonych standów czy innych ekspozytorów w sklepie (zarówno w punktach handlowych o dużej powierzchni jak i w małych działalnościach), sprawi, że łatwiej będzie nam pozyskać klienta. Używając materiałów POS, możemy spokojnie dostosować je do swojego budżetu.

Pamiętajmy jednak aby nasze przekazy reklamowe zawsze były spójne. Materiały POS powinny być stworzone w sposób kreatywny i zrealizowane na najwyższym poziomie, bo tylko to sprawi, że nasze wyniki sprzedażowe znacznie się poprawią.

Nieoceniona jest również znajomość najnowszych trendów. Rynek materiałów POS jest bardzo dynamiczny, a rozwiązania interaktywne i ekologiczne są coraz powszechniejsze.

Ekologiczne, a może z tworzyw sztucznych? Czyli trendy w produkcji materiałów wspierających sprzedaż

Używanie materiałów POS powinno skutecznie oddawać tzw. DNA marki, dlatego jeżeli będziemy eksponować towary odnoszące się do historii (np. retro), najlepiej skorzystać z technologii pozwalającej na postarzanie materiałów, np. stare drewno czy wykorzystać obudowy w typie retro, które w odpowiedni sposób zostaną zapisane w pamięci konsumentów. Reklamując produkt premium, zastosujmy z kolei materiał najwyższej jakości np. naturalne drewno, stal lakierowana oraz koniecznie dodajmy elementy uszlachetniające całość. Pamiętajmy, że odpowiedni design jest niezwykle ważnym elementem kształtowania opinii o marce.

Ciekawym pomysłem, który wygląda niezwykle efektownie i jest bardzo skuteczny są reklamy typu lightboxy, lub te wykonane z użyciem podświetlonego pleksi. Według raportu brytyjskiego oddziału POPAI z 2017 roku, aż 23 procent badanych stwierdziło, że podświetlane standy znacznie bardziej zachęcają do zakupu niż ekspozytory niezawierające podświetlenia.

Warto podkreślić, iż używanie materiałów POS w standardowy sposób, czyli w formie klasycznych kompozycji zostaje coraz częściej zastępowane formą multimedialną (np. infokiosk), odpowiednio wystylizowaną pod rodzaj reklamowanego produktu lub też ekologiczną. Takie POS-y są w większym stopniu doceniane przez konsumentów, ponieważ ich niecodzienna forma sprawia, że przyciągają uwagę, a dodatkowo niektóre rodzaje takiej reklamy dają konsumentom możliwość interakcji z marką. Co więcej, interaktywne materiały POS sprawiają, iż przechodzień nie tylko może zwrócić uwagę na proponowane usługi, wachlarz produktów lub markę, ale także często angażuje to jego inne zmysły, np. węch i zachęca do komunikacji. Bardzo często używanie interaktywnych materiałów daje możliwość wzięcia udziału w konkursach i innych tego typu rozrywkach.

urządzenia mobilne

Na branżę materiałów POS wpływają również ogólnodostępne urządzenia mobilne, które przyzwyczajają klienta, że może konsumować łatwo i szybko, dlatego ciągłe doskonalenie i wprowadzanie nowych rozwiązań jest niezwykle istotne. Dzięki użyciu materiałów POS idea szybkiego dostępu do ważnych informacji na temat marki może zostać zrealizowana niezwykle trafnie. Dobrym przykładem jest połączenie prezentacji multimedialnych z social mediami, co daje ogromne pole do popisu w komunikacji z klientem. Natomiast w standardowych rozwiązaniach w branży POS do dyspozycji klientów udostępniane są kody QR, a to sprawia, iż dana marka kreuje się jako nowoczesna, podążająca za trendami.

Warto także wspomnieć o tym, że coraz częściej duże marki na rynku podążają w stronę ekologicznych trendów. Uwiarygodniają ekologiczny przekaz w komunikacji z klientem tym, iż prezentowane materiały POS i towary wykonywane są z użyciem naturalnych surowców (drewno, karton, papier, artykuły uzyskane z recyklingu itp.). Rosnąca świadomość społeczeństwa sprawia, że znacznie bardziej wzrasta popyt na wyroby podlegające recyklingowi, a tym samym atrakcyjniejsze wydają się być ekologiczne standy i ekologiczne ekspozytory. Pamiętajmy, iż dzisiejszy konsument chętniej skorzysta z usług, jeśli zachęcimy go innowacyjnymi rozwiązaniami, zamiast używać klasycznych, zwyczajnych standów.

Rozwijająca się technologia sprawiła, iż bardzo mocno ewoluował druk cyfrowy, a ten umożliwia firmie produkującej materiały na odpowiednią personalizację wszelkiego rodzaju POS-ów. Podczas produkcji możemy z powodzeniem eksperymentować z kształtami wyrobów i nie tylko. Postępujące trendy sprawiają, iż spersonalizować możemy materiały takie jak naklejki podłogowe czy shelfstopery i wiele innych. Personalizacja to skuteczne i stosunkowo tanie narzędzie marketingowe.

Drukować możemy również bilety czy karty wstępu z osobistymi kodami rabatowymi oraz wielkoformatowe plakaty z niepowtarzalnymi rodzajami wzorów. Jedna marka może pozwolić sobie np. na różnego rodzaju ekspozytory, gdzie każdy będzie opatrzony unikatowym przekazem, a dzięki temu z powodzeniem trafimy do określonego odbiorcy, w określonym miejscu oraz czasie. Takie rozwiązanie jest doskonałym sposobem na zbliżenie się do konsumentów i zapewnienie sobie świetnej widoczności w przestrzeni.

Obecna technologia pozwala także wykonać nadruk bezpośrednio na surowcu. Ma to szczególne znaczenie podczas nadruków na materiałach o falistej teksturze i pozwala wyeliminować kaszerowanie. Takie zlecenia realizuje się bardzo szybko, a dzięki temu możemy sprawnie przejść do przeprowadzania akcji marketingowych.

Najlepiej więc obserwować na bieżąco proces zmieniających się trendów, a skupiając się na projektowaniu i wdrażaniu materiałów POS, zwracajmy uwagę nie tylko na zmiany w komunikacji marketingowej, ale dokładnie przyglądajmy się szybko zmieniającemu się otoczeniu i zawsze bierzmy pod uwagę całokształt zmian.

Skontaktuj się z nami