7 najważniejszych cech materiałów POS

Data publikacji: 10 paź 2022

Spis treści

Wszechobecna reklama, otaczająca nas z każdej strony powoduje, że klienci coraz mniej zwracają na nią uwagę. Poza masowym przekazem telewizyjnym i internetowym dość popularne są materiały POS (point of sale – stojaki reklamowe, potykacze, wobblery). Są to przede wszystkim powszechnie stosowane nośniki reklamy skierowane wprost do klienta detalicznego. Ich głównym celem jest wsparcie bezpośredniej sprzedaży w miejscu zakupu lub jego bliskim otoczeniu. Czym są materiały POS już wiemy, ale jakie powinny mieć cechy, by dotrzeć do potencjalnych odbiorców?

Materiały POS pomocne przy zwiększaniu sprzedaży produktów

Materiały reklamowe, reklamy drukowane czy reklamy POS niewątpliwie przyciągają uwagę klienta i wpływają na jego decyzje zakupowe. Dobrze przygotowane materiały POS przekładają się na zwiększenie sprzedaży oraz znacząco wpływają na świadomość marki. Konsekwencja przy tworzeniu materiałów reklamowych pomaga także przy budowaniu sieci lojalnych klientów sklepu.

7 najważniejszych cech materiałów POS

Cechy materiałów POS

Klienci, którzy mają styczność z reklamami, coraz bardziej zwracają uwagę na sposób wykonania i jakość przekazu. Trendy w dostosowaniu się pod konkretny produkt i grupę odbiorczą ciągle się zmieniają. Każda firma stara się idealnie dopasować  materiały POS pod swoich klientów, tak by przyniosły zamierzony efekt. Główne cechy, charakterystyczne dla materiałów reklamowych w przestrzeni handlowej od kilku lat są niezmienne, ale świadomość konsumentów jest coraz większa np. w kwestii estetyki czy higieny. Dlatego też materiały przeznaczone do komunikacji pomiędzy sklepem a klientem powinny dostosować się do sytuacji panującej w kraju. Wszystkie te zmiany, tak istotne dla klientów sklepu, powinny być widoczne w każdym materiale reklamowym. Jakie więc cechy powinny mieć dzisiejsze materiały POS?

  • Estetyka i minimalizm

Przesycenie reklamą na rynku jest widoczne na każdym kroku. Reklama umieszczona przy każdym stoisku bombarduje nas swoim przekazem. Jak więc przyciągnąć uwagę klienta przy ogromie konkurencji?

Klienci szukają jasności przekazu, chcą, by materiał reklamowy nie był przesycony i wprost informował o produkcie. Estetyka materiałów POS obecnie cechuje się prostą formą i naturalnymi materiałami. Mile widziane są reklamy o stonowanej kolorystyce. Niezależnie czy mowa o dużych formach, czy mniejszych np. jako naklejki podłogowe. Każde z nich powinno mieć jasny przekaz i zawierać istotne informacje o sprzedawanym towarze.

Tak naprawdę im mniej bodźców w reklamie przy zachowaniu jej spójności, tym lepsze są efekty działania.

  • Funkcjonalność

Skuteczne reklamy umieszczane przez marki między innymi w sklepach wielkopowierzchniowych wykorzystują kreatywność, by skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji i na długo zapaść w pamięć potencjalnego klienta. Sam sposób reklamowania jest w pewnym sensie odpowiedzią na potrzeby rynku. Tak jak wiadomo, reklamowany produkt powstaje z myślą o klientach i ich potrzebach, tak samo materiały POS powinny być tworzone w taki sam sposób. Dostosowanie formy przekazu – opis funkcjonalności towaru, jak wpłynie na nasze wewnętrzne potrzeby – to główne źródło informacji i sposób zachęcenia do zakupu.

Nie mniej ważną kwestią jest także funkcjonalność samego materiału POS. Konsumenci napotykający na tego typu reklamy powinni mieć pewność co do jej jakości i trwałości. Ma to ogromne znaczenie – klienci nie sięgną po produkt, widząc zaniedbania w tej kwestii.

  • Oryginalność

Duże nasycenie rynku sprawia, że ciężko się przebić z własnym produktem. Większość materiałów POS z tego powodu nie zostając nawet zauważona przez klientów, a w konsekwencji nie przynosi zamierzonych efektów.

Skuteczne materiały POS powinny wyróżniać się wśród ogółu innych reklam. Jak już wiemy, obecnie krzykliwe kolory niekoniecznie przemawiają do konsumentów. By się wyróżnić, należy wykorzystywać nieoczekiwane formaty i zasoby. Klienci mają coraz mniej czasu na analizowanie i wczytywanie się w rozbudowane opisy i kupują tak naprawdę pod chwilą impulsu. Dlatego też warto zadbać o oryginalny, nieprzesadzony sposób eksponowania towaru.

  • Bezpieczeństwo i higiena

Ostatni czas pokazał, jak bardzo ważne jest dbanie o siebie i swoich bliskich. Wzmożone kontrole sanitarne wymusiły na właścicielach placówek handlowych wprowadzenie dodatkowych środków ochrony. Dotyczyły one każdego elementu wystroju stoiska czy sklepu. O ile nie ma problemu ze stałym wyposażeniem tak z dodatkowymi elementami, jak materiały POS to bardziej skomplikowane. Dezynfekcja ekspozytorów kartonowych oraz metalowych jest zdecydowanie trudniejsza niż w przypadku tworzyw sztucznych, dlatego też warto wziąć pod uwagę materiał, z jakiego będzie wykonany oraz miejsce jego położenia – tak by w łatwy sposób można go było zdezynfekować.

  • Ekologia

Świadomość ekologiczna wśród konsumentów wzrasta w szybkim tempie. Ostatnio bardzo dużo mówi się o dbaniu o środowisku i odchodzeniu od plastiku, dlatego też korzystanie z przezroczystego tworzywa sztucznego jest postrzegane jako brak dbałości o naszą planetę. Świadomi klienci zwracają uwagę nie tylko na efekt wizualny, jaki ma mieć reklama, ale sposób i materiał do tego wykorzystany. Utożsamienie marki z ekologicznym podejściem – np. przez wykorzystanie do reklamy standów z drewna czy tektury – przełoży się na przychylność konsumentów. Obecnie świetnie sprawdzają się standy wykonane z metalu, które są trwałe i mogą być wielokrotnie wykorzystywane. Zmiana aranżacji na takim stendzie wymaga niekiedy tylko np. zmiany opisów.

  • Spójność

Jest to także niezwykle ważny aspekt przy tworzeniu standów reklamowych. Każda forma reklamy zamieszczana czy to w formie pisanej, czy mówionej powinna być spójna z ideologią firmy. Stworzone standy reklamowe i wszystkie elementy o charakterze reklamowym zarówno pod względem kolorystycznym, jak i graficznym powinna odpowiadać ogólnej strategii marketingowej firmy. Klient musi mieć pewność, że przekazywana treść jest prawdziwa i nie zostawia żadnych wątpliwości.

  • Aktualność z trendami

Trendy – nic innego nie zmienia tak szybko otaczającego nas świata. Dotyczy to także dynamicznie rozwijającej się branży informatycznej, która ma istotny wpływ na branżę marketingową. Nowoczesna forma reklamy, z dodatkowymi efektami świetlnymi to doskonała forma na chwilowe zwrócenie uwagi na reklamowany produkt na niewielkiej przestrzeni reklamowej. Prosta forma i jasny przekaz w połączeniu z nowoczesną technologią dadzą możliwość zauważenia promowanego produktu czy marki. Pamiętajmy, decyzja o podjęciu zakupu jest podejmowana pod wpływem chwili.

7 najważniejszych cech materiałów POS

Podsumowanie

Przeprowadzane już wielokrotnie badania na temat zachowania konsumentów jednoznacznie wskazują na tendencję do podejmowania decyzji zakupowej na podstawie impulsu. Jest to niezbity dowód, że materiały POS mają duży potencjał i potrafią zachęcić i przekonać klienta do zakupu. Warto więc inwestować w dobrze zaprojektowane materiały POS, dostosowane do panujących obecnie trendów czy to ekologicznych, czy designerskich. Ważne jest także stosowanie materiałów reklamowych w odpowiednim temacie na zasadzie małego nakładu a potencjalnie dużych efektów. Materiały POS były, są i będą skuteczną formą reklamy.

 

Skontaktuj się z nami