Jak zwrócić uwagę klienta w sklepie i zachęcić go do zakupu?

Data publikacji: 25 wrz 2025
Jak zwrócić uwagę klienta w sklepie i zachęcić go do zakupu?

Wszyscy jesteśmy wzrokowcami. Wchodząc do sklepu, bombardują nas kolory, hasła reklamowe i tysiące produktów. Jak wejść w buty klienta i pomóc mu wybrać właśnie nasz towar, a nie konkurencji? Jak zachęcić klienta do zakupu w sklepie? Poniżej znajdziesz odpowiedź!

W jaki sposób klienci kupują?

Wzrok w przypadku dokonywania zakupów jest motywatorem, przewodnikiem oraz pierwszym impulsem do podjęcia decyzji. Trener umiejętności psychospołecznych i coach, Paweł Pakuła wskazuje na to, że umiejętne rozłożenie towaru i zarządzanie jego ekspozycją może zwiększyć poziom ogólnej sprzedaży.

Zatem droga do sięgnięcia po produkt dla klienta powinna być jak najbardziej ułatwiona. Jeśli chcemy, aby naprawdę towar przyciągnął uwagę, powinien się znaleźć na wysokości wzroku, w strefie zasięgu ręki, czyli mniej więcej od 80 cm do 120 cm wysokości.

Jak sposobami zwrócić uwagę klienta?

Najlepsze techniki sprzedażowe i najładniejsze opakowanie zdadzą się na nic, jeśli nie znamy potrzeb klienta. Wiedząc, jakie ma wymagania, jesteśmy w stanie je zaspokoić.

Dopiero potem można myśleć o odpowiedniej reklamie, a jak powszechnie wiadomo, to właśnie ona jest dźwignią handlu. Możliwości na nią jest mnóstwo. Wiele firm skupia się na działaniach w internecie, co w większości przypadków jest konieczną strategią.

Jednak istnieje ich znacznie więcej i mogą one przynosić równie zadowalające rezultaty. Przykładem jest stojak reklamowy, którego siłę można zwiększyć poprzez dodanie oświetlenia LED i efektów dźwiękowych. Wtedy oddziałujemy nie tylko na jeden zmysł klienta, jakim jest wzrok, ale także na słuch. Jak pokazują badania, w 65% dźwięk wpływa na zmianę nastroju.

Innymi rozwiązaniami są wobblery, czyli małe elementy mocowane do półek, które, poruszając się, zwracają uwagę klienta na konkretny produkt. Ponadto swoje zastosowanie w przyciągnięciu klienta mogą mieć shelf stopery (umieszczone w linii prostopadłej do towaru na półkach), linery (listwy z informacjami dla konsumentów) oraz toppery (widoczne z oddali tabliczki montowane na górze sklepowych półek).

Poza nimi, w zależności od branży, można zdecydować się także na meble reklamowekosze czy materiały wiszące.

To nie wszystko. W sklepie mamy do dyspozycji całą przestrzeń, nie tylko półki sklepowe, ale także podłogę. Poza wspomnianymi regałami można wykorzystać naklejki podłogowe. Przeważnie są one antypoślizgowe. Innym rozwiązaniem jest roll-up, czyli materiały składane o dość dużej powierzchni.

Stosunkowo nową formą reklamy są obecnie infokioski. Inaczej mówiąc, interaktywna forma promowania produktów. W ich skład wchodzi ekran, a także komputer, który służy do pozyskiwania informacji o marce albo produkcie.

Dopełnieniem ekspozycji mogą być także tradycyjne materiały drukowane, takie jak naklejki, broszury, plakaty czy ulotki, które wspierają inne formy reklamy i wzmacniają przekaz kierowany do klienta.

Co robić, aby zachęcić, a nie odstraszyć klienta?

Najczęściej wśród producentów wyżej wymienione rozwiązania, takie jak np. stojaki, mają miejsce w przypadku pojawienia się nowego produktu na rynku i chęci jego wypromowania. Oczywiście skuteczność zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest prawidłowe umieszczenie produktu w miejscu, gdzie naturalnie przyciąga wzrok klientów.

Amerykański trener sprzedaży Jeffrey Gitomer powiedział, że ludzie lubią kupować, ale nie lubią, jak się im sprzedaje. Z tego względu reklama skierowana do klienta musi być oryginalna. Nie może być nachalna i rażąca. Jej przekaz musi być spójny w stosunku do całego przekazu marketingowego marki. Dlaczego tak się dzieje? Umysł ludzki działa na zasadzie skojarzeń.

Tym samym wszystkie elementy ekspozycji powinny być ze sobą dobrze zsynchronizowane pod względem stylu oraz kolorystyki. Dobrze ułożony produkt zachęca. W sklepach służą do tego wydzielone strefy. Można np. towar ułożyć w formie piramidy, z wyeksponowaniem tego najważniejszego na poziomie wzroku.

Wpływ na zakup ma również odpowiednie oświetlenie. Podkreśla artykuły i wpływa na atmosferę sklepu. Jakość produktu to niezaprzeczalna podstawa, ale czym jest bez dobrego opakowania jeśli spora część klientów kupuje oczami?

Jak zachęcić klienta do kupna produktu? Przede wszystkim wykazując się znajomością jego potrzeb, odpowiadając na nie oraz ułatwiając i umilając, jak tylko się da, pokonanie drogi z alejki do kasy z produktem. Nie zawsze jest to proste. Dlatego warto zapytać zaufanych specjalistów, czyli nas. Pomogliśmy firmom takim jak Philips, Pringles czy Coca Cola. Tobie też pomożemy! Skontaktuj się z nami.

O autorze

SIP Krosno logo autora

SIP Krosno

Jesteśmy producentem standów reklamowych z wieloletnim doświadczeniem. Wykonujemy indywidualne projekty i wykonanie każdego produktu. Materiały POS w najlepszych cenach.

Skontaktuj się z nami